Tuesday, February 2, 2010

BLOW UP Magazine reviews new Trakwerx DVD releases















Jackson Del Rey
Tarzan Of The Apes • DVD Trakwerx • 60:00 ca.

Cult With No Name
Lightwerx: The Cabinet Of Dr. Caligari • DVD Trakwerx • 51:00 ca.

AA.VV. (The Trakwerx Collectiv)
Lightwerx: Georges Melies • DVD Trakwerx • 15t-71:00 ca.


Dopo “Nosferatu” e “Battleship Potemkin” Philip Drucker/Jackson Del Rey si misura di nuovo con la colonna sonora di un classico del cinema muto, passione e ossessione che il polistrumentista che fu mente dei Savage Republic fa benissiomo a coltivare, visti i risultati. Anche per “Tarzan Of The Apes” (“Tarzan delle scimmie”, Scott Sidney 1918, il primo Tarzan cinematografico di sempre) il criterio valutativo e lo stesso dei due film precedenti: la musica e splendida se considerate a se ma forse non adattissima a farsi commento delle immagini, dalle quali Jackson mutua il senso pratico e immediato fornendone una sorta di parlato senza parole: la scene di tensione e lotta tramite tamburi battenti e crescendo imperiosi, quelle di dramma e mistero con suoni tesi e notturni, quando gli alberi sono mossi dal vento con un synth che lo emula, e cosi via. Si dira che sono le stesse modalita utilizzate da qualunque commentatore sonoro, solo che la personalita musicale di Del Rey e cosi forte da superare e surclassare le immagini, che restano letteralmente mute di fronte alla potenza visionaria messa in atto dal musicista, quasi che siano esse a dover commentare I suoni – insomma, come in un videoclip. Jackson per l’occasione recuper e campiona anche frasi dal primo album della sua vechcia band (“Tragic Figures”) e si dichiara “influenzato dal Prog Rock (in questo caso i Genesis), Nino Rota, il soul degli anni ’70 (guardavo sempre Soul Train e non American Bandstand) e la chitarra spagnola, a cui si deve aggiungere la mia passione per il noise elettronico; e ora se solo potessi avere a disposizione un’orchestra di 30 elementi…vabbe’, sara per la prossima volta”. Insomma, un DVD che si sdoppia e raddoppia: un classico del cinema e un (nuovo) classico della musica registrata: due al prezzo di uno.
E invece un classico dell’espressionismo tedesco, “The Cabinet Of Dr. Caligari”, che i due Cult With No Name (Erik Stein “voce e piano ritmico”, Jon Boux “piano e voce ritmica”) rivedono in maniera affatto personale. Gli assassinii e il mistero, l’aura di follia e di allucianazione (accentuata dalle originalissime scenografie) che avvolgono il capolavoro diretto da Robert Wiene nel 1920 si straniscono ancor piu nell’impatto con la musica e le canzoni, alcune anche cantate, dello coppia londinese. Col solo ausilio di due pianoforti e pochi effetti elettronici curati da Jeff Brenneman, i CWNN trasportano la cup atmosfera mitteleuropea dell’originale in un mondo stralunato che stride fortemente con i loro melodismi musicali accentuando l’idea di un universo onirico e schizofrenico, del tutto staccato dalla realta del suo stesso accadere. “Magnifica” e l’unica parola che si puo utilizzare per un’operazione che, a differenza della precedente e in maniera apparentemente paradossale, lega alla perfezione con le immagini.
Infine “Lightwerx: Georges Melies”, omaggio collettivo al grande regista – nonche illusionista e prestigiatore – francese reso da una serie di band e musicisti che sonorizzano quindici cortometraggi realizzati tra il 1898 e il 1910. Assieme a Jackson Del Rey, 17 Pygmies, Cult With No Name, Meg Maryatt e Smoldering Ashes ci sono gli sconosciuti Jo Gabriel, Tommy Santee Klaws, Gods Of Electricity, Lea Reis, Sparkle Girl, Stephan Graham e Kulfi che danno ciascuno una propria colonna sonora di film come “Le Voyage Dans La Lune”, “Le Danse Infernale”, “Voyage a Travers L’impossible”, “L’homme a la Tete de Caoutchou”, “Le Locataire Diabolique”, Le Diable Noir”, “Le Melomane”, ecc. ecc. seguendo tratti del tutto diversi: paraindustrial, noise, ambient, rock, pop, sperimentale, elettronica. Alcuni pezzi si coniugano perfettamente alle immagini ma nel complesso piu che un omaggio a Melies ne viene fuori una bella compilation da ascoltare in contemporanea alla visione (i pezzi migliori sono quelli di Del Rey); che comunque non e un limite. (24) Stefano I. Bianchi

After "Nosferatu" and "Battleship Potemkin" Philip Drucker/Jackson Del Rey is measured anew with the soundtrack of a classic silent movie, passion and obsession that multi-instrumentalist who was the mind of Savage Republic has grown well and seen the results. Even for "Tarzan Of The Apes" ("Tarzan of the Apes, Sidney Scott, 1918, the first Tarzan film ever) the criterion of evaluation is the same as two previous films: the music is beautiful when viewed in itself but perhaps not very suitable to make a comment on the images, from which Jackson’s mutual practical and immediate sense provides a kind of speaking without words: the scenes of tension and struggle through drums crescendoing masterfully, that of drama and mystery with sound themes and nocturnes, when the trees are moved by the wind with a synth that emulates, and so on. Some may say that they are the same way as from any soundtrack, except that the musical personality of Del Rey is strong enough to overcome and surpass the images, which remain silent in the face of power put in place by the visionary musician, as if they have to comment on the sounds - in short, as in a video clip. Jackson on occasion recovered samples including phrases from the first album of his old band ("Tragic Figures") and states that it is "influenced by Prog Rock (in this case early Genesis), Nino Rota, the soul of the '70s (I always watched Soul Train and not American Bandstand) and the Spanish guitar, which must be added to my passion for electronic noise, and now if I could only have available a 30-piece orchestra...next time". In short, a DVD that splits and doubles: a classic film and a (new) classic music recording: two for the price of one.
Next a classic of German Expressionism, “The Cabinet of Dr. Caligari”, the duo Cult With No Name (Erik Stein “voice and rhythmic piano”, Jon Boux "piano and vocal rhythm") retell it in a personal way. The murders and the mystery, the aura of madness and hallucination (accentuated by the very original designs) that wrap the masterpiece directed by Robert Wiene in 1920, stranger still is the most impact with the music and songs, some even sung by the London pair. With the help of only two pianos and a few electronic effects contributed by Jeff Brenneman, the central European atmosphere CWNN carrying the cup of the original in a distraught world that jars sharply with their musical melodies emphasizing the idea of a schizophrenic dream world, completely detached from the reality of his that was going on. "Magnificent" and the only word that can be used for an operation that, unlike the previous one and in an seemingly paradoxical way blends perfectly with the images.
Finally "Lightwerx: Georges Melies”, collective homage to the great French director - as well as illusionist and magician – rendered from a number of bands and musicians who scored fifteen short films made between 1898 and 1910. Along with Jackson Del Rey, 17 Pygmies, Cult With No Name, Meg Maryatt Smoldering Ashes there are strangers Jo Gabriel, Tommy Santee Klaws, Gods Of Electricity, Lea Reis, Sparkle Girl, Stephan Graham and Kulfi that give each its own soundtrack in films like "Le Voyage Dans La Lune", "Le Danse Infernale", "Voyage a Travers L'Impossible", "L'homme a la Tete de Caoutchou", "Le Locataire Diabolique", “Le Diable Noir", "The Melomane", etc, etc...following traits quite different paraindustrial, noise, ambient, rock, pop, experimental, electronics. Some pieces combine perfectly with the pictures but overall more than an homage to Melies out comes a beautiful compilation to listen simultaneously to the vision (the best pieces are those by Del Rey), which however, is not a limit. (24) Stefano I. Bianchi

1 comment:

torytroutman said...

Enjoyed the Tarzan and Caligari discs and the spin you guys put on'em... Though I know NOTHING of soundtrack music, to me both of these discs added to the respective films and I never caught myself tuning out the music and just concentrating on the visuals....... 'Twas a really fun experience