17 PYGMIES
CII: SECOND SON [CD]
TRAKWERX RECORDS
201Lorsque Savage Republic est revenu à la vie en 2002*, un de ses membres fondateurs manquait à l’appel : Jackson Del Rey, de son vrai nom Philip Drucker. Del Rey avait fondé un groupe parallèle,17 Pygmies, dès 1982, continuant l’aventure Savage Republic jusqu’à Customs, l’album enregistré en Grèce sur du matériel d’emprunt en 1989. Les disques de 17 Pygmies sont aujourd’hui assez difficiles à trouver et naviguent entre surf music, post-punk, prog-rock, hip-hop, samba et techno : un éventail d’une largesse effectivement comique. À ma grande surprise, j’ai appris il y a peu de temps que Jackson Del Rey avait non seulement maintenu les 17 Pygmies en vie pendant tout ce temps, mais qu’en plus ses Pygs continuaient à être productifs.
En 2008 était sorti un album, Celestina, que je ne vais pas perdre de temps à vous dépeindre, parce que malgré tous mes efforts et mon talent pinceau en main, je ne ferais jamais mieux que le descriptif qui devait servir de guide à quiconque devant écrire quoi que ce soit à son propos :
17 Pygmies latest effort, Celestina, is a concept album (remember that term?) about a doomed space flight by a bunch of astronauts getting high on pure oxygen while exploring a giant gas nebula in the constellation Cassiopeia. Really. Thematically, Celestina is loosely based upon the classic 15th century Latin novel La Celestina, a timeless tale of love and betrayal. Celestina is also a musical tribute to all of the unique 1950-60’s era science fiction motion pictures (think The Day The Earth Stood Still) and clearly reflects Jackson Del Rey's recent obsession with late night Twilight Zone repeats.
C’était effectivement ça, du space rock poétique, une traversée intergalactique lors de laquelle il ne se passait rien ou presque, et c’était très bien comme ça. Reposant, pas la moindre pluie de météorites à signaler. J’aime beaucoup ces disques qui n’ont absolument rien pour me plaire mais que je ne peux pas m’empêcher d’écouter plus que de raison, en me souvenant tout le long que je devrais les détester au plus haut point. Celestina ressemblait parfois à un Portishead qui aurait découvert A Saucerful Of Secrets, pour les morceaux sur lesquels chantait la claviériste Meg Margyatt, ou à la face B du Low de David Bowie, c’est-à-dire à du Brian Eno qui fait tout pour que sa musique reste discrète, pour ceux qui restaient instrumentaux (et avaient tendance à me plaire le plus).
Trois ans plus tard arrive la suite directe de Celestina, Second Son. Sur Celestina, les morceaux étaient numérotés, romainement, de I à XI, et voilà enfin livrés les Celestinas de XII à XXII. On va certainement dans la continuation d’un espace infini, d’un univers en expansion, sauf que tout à coup cette exploration du cosmos a tendance à largement moins bien prendre sur ma petite personne. Certainement parce que l’instrumentation est encore plus épurée que sur Celestina, et que cette fois-ci on croirait que c’est Jarboe qui a retrouvé des lp’s d’Amon Düül et de Tangerine Dream dans son grenier. De la poussière des étoiles, on est passé au vide intersidéral. C’est toujours calme et beau, poétique et aérien, souvent dirigé par un piano (qui a tendance à me les briser menu, mais chut), avec parfois en bruit de fond des interventions remarquées de D2-R2, mais certainement pas aussi captivant que Celestina (en ce qui me concerne, peut-être que ta grand-tante penserait autrement), qui faisait une bien meilleure bande sonore de rechange à 2001, l’Odyssée de l’espace. Si vous aimez planer en apesanteur et que vous avez un jour l’occasion de choisir entre les deux, je dirais « Celestina plutôt que Second Son », mais bon, les deux vont désormais bien ensemble, pour préparer en toute sérénité les prochaines missions de la NASA. Dès qu’on découvre une vie extraterrestre à moins de 12 années lumières, on se met tous à ne plus qu’écouter autre chose que Man Or Astro-man?, ok ?
Le paquet qui englobait Celestina était particulièrement beau, et celui de Second Son l’est encore plus. La pochette est scellée au verso, le cd est enfermé dans ce matériau dont sont faits les costumes d’astronautes, et à l’intérieur on trouve également un livret, Celestina Short Story (Part Two), soit une nouvelle écrite par Jackson Del Rey. Celestina n’y rencontre pas Major Tom mais le Captain Mora, qui avec Isabel, les coquins, viennent de traverser un trou noir (avec succès).
* c’était pour la deuxième édition de Beyond The Pale, un festival organisé à San Francisco par Neurosis et Neurot Records.
{Bil}
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CII: SECOND SON [CD]
TRAKWERX RECORDS
2011
When Savage Republic came back to life in 2002 *, one of its founding members was missing: Jackson Del Rey, whose real name is Philip Drucker. Del Rey had founded a parallel group, 17 Pygmies, in 1982, continuing the adventure up Savage Republic Customs, the album recorded in Greece on the equipment loan in 1989. The discs 17 Pygmies are now quite difficult to find and navigate between surf music, post-punk, prog-rock, hip-hop, samba and techno: a range of largesse actually funny. To my surprise, I learned some time ago that Jackson Del Rey has not only kept the 17 Pygmies alive all this time, but also that its Pygs continued to be productive.
In 2008 an album was released, Celestina, I will not waste time you paint, because despite all my efforts and my talent brush in hand, I would never do better than the description that was used as a guide to anyone write anything about it:
17 Pygmies latest effort, Celestina, IS a concept album (Remember That term?) About a doomed space flight by a bunch of astronauts getting high on pure oxygen while exploring a giant gas nebula in the constellation Cassiopeia.Really. Thematically, loosely based upon Celestina IS the classic 15th century Latin novel La Celestina, a timeless tale of love and betrayal. Celestina est aussi a musical tribute to all of the unique 1950-60's era science fiction motion pictures (think The Day The Earth Stood Still) and light reflection Clearly Jackson Del Rey's recent obsession with late night repeats Twilight Zone.
It was actually that, the space rock poetry, an intergalactic journey in which nothing happened, or almost, and it was just fine. Relaxing, not any meteor shower to report. I love these discs that have absolutely nothing to please me but I can not help but listen more than reason, in remembering all along that I should hate them at the highest point. Celestina sometimes like a Portishead would have discovered that A Saucerful Of Secrets, for singing the songs on which Meg Margyatt keyboardist, or the B-side of David Bowie's Low, that is to say, the Brian Eno that does everything that his music is unobtrusive for those who remained instrumental (and tended to please me the most).
Three years later comes the direct result of Celestina, Second Son. Of Celestina, the pieces were numbered, Roman, from I to XI, and are finally delivered to the Celestina XII to XXII. We will certainly continue in an infinite space, an expanding universe, except that suddenly this exploration of the cosmos tends to take far less on my little one. Probably because the instrumentation is even more refined than Celestina, and this time we believe that Jarboe has found some lp's of Amon Düül and Tangerine Dream in his attic. Dust of stars, we went to interstellar space. It's always quiet and beautiful, poetic and air, often led by a piano (which tends to break me the menu, but shhh), sometimes in the background of interventions noticed R2-D2, but not as captivating Celestina that (in my case, maybe your great-aunt would think otherwise), which was a much better alternative soundtrack to 2001, A Space Odyssey. If you like hovering weightless and you have one day the opportunity to choose between the two, I would say "rather than Celestina Second Son", but hey, the two go well together now, with confidence to prepare the next missions NASA. Once we discover extraterrestrial life within 12 light years, it all starts to stop listening to anything other than Man Or Astro-man?, Ok?
The package that included Celestina was particularly beautiful, and the Second Son is even more so. The pouch is sealed on the back, the CD is enclosed in this material which are made costumes of astronauts, and inside there is also a booklet, Celestina Short Story (Part Two), a story written by Jackson Del Rey .Celestina did not meet but Captain Major Tom Mora, who with Isabel, the rascals, have come through a black hole (with success).
* It was for the second edition of Beyond The Pale, a festival held in San Francisco by Neurosis and Neurot Records.
(7 / 10)
{Bil}
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